Åka tunnelbana i Stockholm

Ett färdsätt som många förknippar med Stockholm är tunnelbanan, vilket inte är så konstigt då Sveriges enda tunnelbana finns just i Stockholm. Tunnelbanan är ett dagligt transportmedel för många Stockholmare till och från jobb och nöjen och det görs ungefär 320 miljoner resor per år med Stockholms tunnelbana.

[IMAGE=dlhklfewg6FU.jpg]

År 2020 består Stockholms tunnelbana av ett nät med tre linjer: Den gröna, blåa och den röda linjen. En utbyggnad av tunnelbanan med en fjärde linje, gul, pågår och beräknas vara färdig år 2024. Totalt finns 100 stationer i tunnelbanenätet i Stockholm. Tunnelbanan i Stockholm invigdes år 1950 och det var då den gröna linjen mellan stationerna Slussen och Hökarängen som trafikerades. Fram till 1960 byggdes den gröna linjen ut så att även förortsstationer som Hässelby, Vällingby, Hagsätra, Farsta och Rågsved m.fl. nybyggda bostadsområden fick tillgång till tunnelbanan. Den röda linjen, med ändstationer som Norsborg och Fruängen, Mörby och Ropsten, byggdes på 1960- och 1970-talet och sist kom den blåa linjen med ändstationerna Akalla, Hjulsta och Kungsträdgården. Tunnelbanan drivs av Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Biljetter och priser

För att åka tunnelbana behövs biljetter, antingen i form av ett SL-kort eller en biljett i mobilen. Man kan välja att köpa biljett för t.ex. en dag, en månad, en termin, eller ett år, eller ladda på s.k. reskassa på kortet så att det dras pengar när man blippar det i spärren. Spärrarna på stationerna var länge utformade som vändkors. Men på grund av att många “plankade”, d.v.s. hoppade över spärrarna utan att betala, byttes dessa vändkors ut mot högre grindar som är svårare att hoppa över men som har en viss klämrisk om man inte är försiktig. Har man barn, svårt att röra sig eller har med en resväska kan man gå genom den bemannade spärren och be spärrvakten öppna. Att inte ha biljett redo vid kontroll kan bli dyrt, så att köpa rätt biljett är viktigt.

Stå till höger i rulltrappan

Skillnaden mellan “lantisar” och Stockholmare är att Stockholmarna alltid står till höger i rulltrappan. Huvudstaden är stressig och det springs mycket i rulltrapporna, även om nästa tunnelbana går om några minuter igen. För att hänga med i stadstempot och undvika konflikter är det bäst att alltid följa den oskrivna regeln om att stå till höger och gå till vänster!

Tvärförbindelser

Tunnelbanenätet i Stockholm är byggt som en stjärna med några knutpunktsstationer i mitten där man kan byta till en annan linje. Detta gör trafiken väldigt koncentrerad runt de centrala delarna av Stockholm. Den mest centrala stationen heter just T-centralen. Här korsas samtliga tre linjer och det går även att byta till pendeltåg, fjärrtåg över hela Sverige, flygbussar, långfärdsbussar och till och med spårvagn. Det finns inga tvärgående tunnelbanelinjer så att man kan byta halvvägs utan vill man inte åka in till Stockholms centrum får man använda sig av tvärbanan eller bussar.

flash-blog